Preference MHD na křižovatce Rokycanská x Jateční
Cílem opatření je podstatné zlepšení preference MHD v rámci celého křižovatkového uzlu Rokycanská x Jateční a Jateční x Těšínská. Spoje MHD nabírají v současné době zpoždění jak v koloně před křižovatkou v ul. Jateční (ve směru do centra), tak v kolonách před touto křižovatkou v ul. U Prazdroje ve směru z centra, a to zejména při čekání na levé odbočení do ul. Jateční.
K dalšímu rozvoji tohoto křižovatkového uzlu dojde v souvislosti s realizací tzv. severní etapy přeložky silnice I/20, která je součástí východního obchvatu města Plzně připravovaného a realizovaného ŘSD.
Předmětem opatření je posílení preference MHD na SSZ v koordinaci s realizací vyhrazených jízdních pruhů pro BUS tak, aby v případné etapě do realizace přeložky I/20 i po realizaci přeložky I/20 související MÚK (mimoúrovňová křižovatka), která I/20 napojí na současný křižovatkový úzel, spoje MHD projížděly tímto dopravně složitým územím bez zdržení.
Jedinou možností zajištění žádoucího rychlého a plynulého průjezdu spojů MHD křižovatkovým uzlem je kombinace zajištění vyhrazené jízdní dráhy pro spoje MHD v úsecích před křižovatkou až ke „stopčáře“ a vysoké míry priority MHD prostřednictvím SSZ.
Z hlediska uplatňování vysoké míry priority na SSZ je vhodné, aby bylo možné signalizovat směrovými signály příslušné směry průjezdu MHD, tj. levé odbočení z ul. U Prazdroje do ul. Jateční zároveň s pravým odbočením z ul. Jateční do ul. U Prazdroje a přímý průjezd z ul. U Prazdroje do ul. Rokycanská zároveň v obou směrech.
Z hlediska prostorových preferenčních opatření se bude jednat především o:
Uvažovat lze rovněž o vyhrazeném řadicím pruhu před křižovatkou z ul. Rokycanská ve směru do centra (za účelem plynulého příjezdu BUS až ke stopčáře, respektive případné realizace zastávky MHD formou zastávkového ostrůvku), případně i vyhrazeném jízdním pruhu mezi křižovatkami Rokycanská x Jateční a Jateční x Těšínská ve směru Doubravka (za účelem plynulého průjezdu úsekem i křižovatkou Jateční x Těšínská).
Ideová varianta uspořádání křižovatky A:
Ideový návrh uspořádání křižovatky (varianta A)
Ideová varianta uspořádání křižovatky B:
Ideový návrh uspořádání křižovatky (varianta B)
Opatření prakticky naplňuje opatření č. 29 Plánu mobility města Plzně.
přeložka silnice I/20 („východní obchvat Plzně“)
stavba Jateční – Na Roudné (severní etapa)
rekonstrukce křižovatky Jateční x Těšínská
úprava uspořádání křižovatky a dosazení SSZ